Het See-Think-Do-Care Model in Campus Recruitment
In campus recruitment gebeurt het vaak dat bedrijven zo met de deur in huis vallen bij studenten. “Meld je nu aan!” of “Solliciteer nu!”. Niet raar dat het met zo’n aanpak bij incidentele succesjes blijft en dat schaarse doelgroepen hier niet voor vallen. Wil je de volle potentie van je werving benutten, volg dan de candidate journey van studenten en werf volgens het SEE-THINK-DO (en CARE) model. In deze blog vertellen we je hoe dat werkt.
Waarom niet gewoon agressief werven? Ik heb nu kandidaten nodig!
Met een agressieve boodschap doe je (ten onrechte) een aantal aannames. Namelijk dat de student jullie organisatie al kent, jullie een interessante werkgever vindt en voldoende informatie heeft om direct te solliciteren. Dit kan zorgen voor irritatie: het tegenovergestelde van wat je wilt bereiken.
Ook mis je hiermee kansen. Als je mensen direct tot actie probeert te bewegen, trigger je alleen de studenten die direct op zoek zijn naar een vacature, de 20% actief zoekende kandidaten. Hierdoor mis je de potentie van de 80% passieve kandidaten bij wie je interesse kunt opwekken om bij je te solliciteren, ondanks dat ze daar nog niet bewust mee bezig zijn.
Hoe werkt het dan wel? Neem een voorbeeld aan het SEE-THINK-DO (en CARE) model uit de online marketing en pas dit toe in je campus recruitment. Met deze doordachte aanpak bouw je op een gestructureerde manier van kennismaking naar aanmelding of sollicitatie.
Al meer dan 15 jaar gespecialiseerd in Campus Recruitment
Benieuwd hoe wij starters, trainees, bijbaanstudenten en/of stagiairs voor jullie weten aan te trekken? Neem vrijblijvend contact met ons op en wij staan je graag te woord.
Neem contact opSegmenteer eerst je doelgroep in drie fasen: SEE, THINK en DO
Moderne campus recruitment gaat over het creëren van relaties met potentiële kandidaten. Zulke relaties creëer je door waarde te leveren in de vorm van interessante content, nuttige informatie, kennismakingsmogelijkheden en advies. De sleutel is om je doelgroep op basis van informatiebehoefte en intentie te segmenteren in drie fasen: SEE, THINK en DO (ofwel: zien, denken en doen). Iedere fase brengt een potentiële kandidaat dichter bij het inzenden van een sollicitatie.
Met het SEE-THINK-DO (en CARE) model ga je dus uit van een koude doelgroep die je stapsgewijs omzet naar warm contact en vervolgens sollicitanten. Je enthousiasmeert hen als het ware voor jullie organisatie, carrièremogelijkheden en cultuur, voordat je hen een vacature aanbiedt.
1. SEE fase
Deze studenten kennen je (nog) niet en je staat daardoor niet op hun radar. Jouw doel is om hen bewust te maken van jouw bestaan als werkgever.
2. THINK fase
Deze studenten hebben van je gehoord en weten dus dat je bestaat, maar weten nog niet of je een werkgever bent die voor hen interessant kan zijn. Jouw doel is om ervoor te zorgen dat (een deel van) deze studenten een carrière bij jouw bedrijf gaan overwegen.
3. DO fase
Je hebt de interesse van deze studenten gewekt. Ze weten dat je voor hen een interessante werkgever kunt zijn, maar ondernemen niet snel zelfstandig actie. Jouw doel is om van deze groep studenten concrete kandidaten te maken door hen met fluwelen hand tot actie te bewegen (aanmelden of solliciteren).
Ontwikkel per fase een passende communicatiestrategie en specifieke content voor je campus recruitment doelgroep
Door je communicatiestrategie op deze SEE-THINK-DO fases af te stemmen, bied je jouw doelgroep op het juiste moment de informatie waar zij behoefte aan hebben. Op deze manier kiest een kandidaat voor de werkgever waar hij of zij het beste gevoel bij heeft. Er ontstaat een natuurlijke funnel van potentiële kandidaten, een trechter die niet 20%, maar 100% van je doelgroep aanspreekt. Deze funnel zorgt ervoor dat de studenten die geen match hebben met jouw bedrijf afvallen, terwijl geschikte en geïnteresseerde studenten overblijven. Een belangrijke realisatie is dat het niet erg is om deze schifting te maken! In tegendeel, het is juist goed dat er studenten afvallen. Liever 30 goede kandidaten die bij je organisatie passen, dan 50 kandidaten waarvan 80% eigenlijk in beginsel al niet past. Zo richt je het grootste deel van je energie (en budget!) op de kandidaten die het beste bij jullie passen en de grootste toegevoegde waarde zullen bieden.
Gezien iedere fase inspeelt op een andere informatiebehoefte, ga je voor elk van deze fases een eigen communicatiestrategie met bijpassende communicatie ontwikkelen:
Content voor de SEE fase
In de See-fase speel je met interessante content jouw bedrijf in de kijker. Je introduceert bijvoorbeeld jullie bedrijfscultuur en de kernwaarden van de organisatie, maar je kunt ook denken aan gave projecten, nieuwtjes en leuke feiten. Wees creatief met de manier waarop je dit doet, want in deze fase wil je vooral de aandacht van een student trekken en deze prikkelen om meer te willen weten.
Content voor de THINK fase
In de Think-fase wil je dat studenten jouw organisatie gaan overwegen en geef je hen dat beetje meer. Laat bijvoorbeeld een enthousiaste medewerker vertellen over diens werkzaamheden, de manier van samenwerken en de opleidingsmogelijkheden die hem of haar zijn geboden. Maar denk ook aan het laten zien van de werkvloer en de concrete rollen in projecten, via een video of misschien wel een inhousedag of e-housedag. Zo biedt je de student de kans om jullie beter te leren kennen en jullie als werkgever te gaan overwegen.
Content voor de DO fase
Wie na de voorgaande fasen te hebben doorlopen geïnteresseerd is geraakt in een baan bij jullie, is klaar om zich aan te melden of te solliciteren: de Do-fase. In deze fase kun je een concrete vacature of een aanmeldformulier aanbieden, waar de kandidaat weloverwogen op kan reageren. Denk ook aan content die hier omheen hangt, zoals de uitleg van jullie sollicitatieprocedure, een test waarmee een student kan bepalen of hij of zij in aanmerking komt of misschien wel tips waarmee een student zich kan voorbereiden op een assessment dat gaat komen.
In de verschillende fases zet je dus andere content in om op het juiste moment de juiste boodschap over te brengen.
En de CARE fase dan? Die vorm je met je talentpool en je medewerkers
Na de SEE, THINK en DO fase, volgt een laatste stap die we de CARE fase noemen. Dit is de fase waarin loyaliteit centraal staat. Zowel van de medewerkers die je uit je funnel hebt aangenomen, als van de potentiële kandidaten die (vooralsnog) geen plek hebt kunnen bieden.
De loyaliteit van je medewerkers is natuurlijk (deels) een HR-vraagstuk. Met de communicatie in je campus recruitment, leg je hier middels het SEE-THINK-DO model een solide basis voor. Je communiceert namelijk volledig transparant hoe het is om bij jullie organisatie te werken. Daarmee voorzie je in de eerdergenoemde natuurlijke selectie van kandidaten die zich bij jullie gelukkig zullen voelen.
In de sales draait alles in de CARE fase erom dat klanten op een later moment terugkeren. Bij campus recruitment is dat net wat anders, maar het terugkeren blijft belangrijk. Bijvoorbeeld kandidaten in je funnel die je niet direct een functie kunt bieden. Niet erg, want daar heb je jullie talentpool voor! Zo verzamel je alle interessante kandidaten die geïnteresseerd zijn geraakt in jullie bedrijf en die je nu niet de juiste vacature kunt bieden, maar later mogelijk wel. Zulk contact is te waardevol om te laten verwateren. Daarom: CARE, de perfecte manier om snel en eenvoudig te voorzien in je toekomstige wervingsbehoefte van young professionals.
Zullen we samenwerken aan jullie campus recruitment?
We kunnen je vertellen dat Student Factor de kennis in huis heeft om dit SEE-THINK-DO (en CARE) model voor je in te vullen. Misschien vind je het wel leuk om eens van gedachten te wisselen, kun je wat tips gebruiken en ben je benieuwd naar ervaringen en cijfers bij andere organisaties? Je kan hier contact met ons opnemen