fbpx
Een wervingscampagne opzetten: een stappenplan
HomeBlogEen wervingscampagne opzetten: een stappenplan

Een wervingscampagne opzetten: een stappenplan

Op zoek naar nieuwe werknemers en overweeg je om een wervingscampagne hiervoor in te zetten? Dan ben je hier aan het juiste adres. Het opzetten van een wervingscampagne vergt veel voorbereiding. Daarnaast is het belangrijk om de campagne continu te monitoren en vervolgens lering te trekken uit aspecten van de campagne die wat minder goed hebben gewerkt.

In deze blog nemen we je graag mee in het opzetten van een wervingscampagne. Een wervingscampagne opzetten is een goed middel wanneer je als organisatie op zoekt bent naar meerdere kandidaten en jouw employer brand wil versterken. Maar hoe begin je eraan? En hoe zorg je ervoor dat de campagne de gewenste resultaten oplevert? Lees snel verder!

Voor zowel Emmi Group als Boels Rental hebben wij recent wervingscampagnes opgezet voor het werven van starters. Lees hier hoe we 12 trainees hebben geworven voor Boels en lees hier hoe we Emmi Group aan een Operations & Supply Management trainee hebben geholpen. 

Een wervingscampagne opzetten: de basis

Een wervingscampagne opzetten kan met behulp van het volgende stappenplan, van doelstellingen bepalen tot evaluatie en rapportage. We beginnen met de basis:

1. Doelstellingen bepalen

Het stellen van duidelijke en haalbare doelstellingen is de eerste en belangrijkste stap bij het opzetten van een wervingscampagne. Deze doelstellingen vormen de basis voor je hele strategie en helpen je om te bepalen welke acties nodig zijn om succes te behalen.

Belangrijke vragen die jij jezelf kan stellen:

  • Aantal nieuw aan te nemen werknemers: hoeveel nieuwe werknemers wil je aannemen als gevolg van jouw wervingscampagne? Dit kan variëren van een enkele nieuwe medewerker tot een heel team, afhankelijk van de behoeften van je organisatie.
  • Tijdlijn: binnen welk tijdsbestek wil je deze nieuwe werknemers aannemen? Het stellen van een duidelijk deadline kan helpen om de focus te behouden en ervoor te zorgen dat de wervingscampagne op schema blijft.
  • Kwalificaties van kandidaten: naar wat voor soort kandidaten ben je op zoek? Welke vaardigheden, ervaring en persoonlijke eigenschappen zijn belangrijk voor de functies waarvoor je aan het werven bent?
  • Diversiteit en inclusie: wil je ook specifieke doelen stellen met betrekking tot diversiteit en inclusie binnen je wervingscampagne? Het streven naar een diverse en inclusieve werkplek kan een belangrijk doel zijn voor veel organisaties.
  • Budget: wat is je budget voor de wervingscampagne en hoe wil je dit budget effectief inzetten om je doelstellingen te bereiken?

Door concrete en meetbare doelstellingen te stellen, kun je de voortgang van je wervingscampagne volgen en indien nodig aanpassingen maken om ervoor te zorgen dat je de gewenste resultaten behaalt. Het is ook belangrijk om realistisch te blijven en je doelstellingen af te stemmen op de beschikbare middelen en de huidige arbeidsmarktcondities.

2. Doelgroepanalyse

Het begrijpen van je doelgroep is erg belangrijk voor het succes van je wervingscampagne. Door een grondige doelgroepanalyse uit te voeren, kan je beter begrijpen wie je wilt aantrekken als potentiële kandidaten voor je vacatures. Belangrijke aspecten waar je aan kan denken:

  • Demografische gegevens: denk hierbij aan leeftijd, geslacht, locatie, opleidingsniveau en ervaringsniveau. Op zoek naar starters? Neem eens een kijkje op onze wervingscampagnepagina
  • Interesses en waarden: onderzoek de interesses, waarden en prioriteiten van je doelgroep. Wat motiveert hen in hun carrière? Welke aspecten van een baan vinden ze belangrijk?

Door het uitvoeren van een doelgroepanalyse kan je een beter inzicht krijgen in wie je wilt aantrekken met je wervingscampagne en hoe je hen het beste kunt bereiken en overtuigen.

Talent aan je binden met een wervingscampagne?

Ontdek de kracht van op maat gemaakte en innovatieve wervingscampagnes voor trainees & starters. Naast een toestroom van jong talent, óók een boost voor jouw employer brand.

Meer over Wervingscampagnes

3. Positionering en branding

De positionering en branding van jouw organisatie is ‘key’ bij opzetten van een wervingscampagne. Het gaat er hier om hoe potentiële kandidaten je organisatie zien. Denk hierbij aan de identiteit en cultuur: wat maakt je bedrijf uniek? Wat zijn je kernwaarden, missie en visie? Ontwikkel ook een sterke employer value proposition (EVP). Lees hier meer over een EVP.

Breng jouw identiteit en cultuur vervolgens consistent naar buiten. Denk hierbij ook aan het gebruiken van ambassadeurs. Laat huidige werknemers vertellen over hun ervaringen en waarom ze graag bij jouw organisatie werken. Dit zal potentiële kandidaten helpen om een eerlijk en authentiek beeld te krijgen van wat ze kunnen verwachten. Zo voorkom je ook dat kandidaten snel weer vertrekken.

4. Kanaalselectie

Verschillende kanalen hebben verschillende voordelen en doelgroepen, dus het is belangrijk om zorgvuldig te overwegen welke kanalen het meest geschikt zijn voor jouw wervingscampagne. Denk hierbij bijvoorbeeld aan social media kanalen zoals LinkedIn, Facebook, Instagram en zelfs TikTok. Of online vacatureplatforms zoals Indeed of Glassdoor. Ook universiteiten en hogescholen hebben carrière portals waar het mogelijk is om een vacature te plaatsen.

5. Contentstrategie

Door boeiende en relevante content te delen, kan je de interesse wekken van potentiële kandidaten en hen overtuigen van de voordelen van werken bij jouw bedrijf. Allereerst is het belangrijk om boeiende en wervende vacatureteksten te schrijven. Daarnaast is het belangrijk om jouw recruitmentsite te voorzien van alle relevante informatie. Denk hier ook aan verhalen van ambassadeurs en blogs.

Het gebruik van beeldmateriaal is ook essentieel in een wervingscampagne. Met energiek beeldmateriaal van bijvoorbeeld jouw ambassadeurs op een werklocatie geef je potentiële kandidaten direct een gevoel bij jouw organisatie en de functie. Denk hierbij ook aan video. Leg op een creatieve manier de cultuur van jouw organisatie vast en laat ambassadeurs iets leuks en/of interessants vertellen. Het is bewezen dat dit werkt. Uiteraard is het van belang om al deze content te delen op jouw website en social mediakanalen.

Een wervingscampagne opzetten: de uitvoering

Nu de voorbereidingen er opzitten, is het tijd om de wervingscampagne uit te gaan rollen en deze te monitoren en te optimaliseren.

6. Campagne-uitvoering

Dit is de fase waarin je actief aan de slag gaat met het promoten van je vacatures en het betrekken van potentiële kandidaten. Houd hierbij rekening met de planning en timing: zorg ervoor dat je een planning hebt voor de uitvoering van je wervingscampagne, inclusief specifieke datums voor het plaatsen van de vacatures, het publiceren van content op sociale media en het organiseren van evenementen.

7. Monitoring en optimalisatie

Het monitoren en optimaliseren zorgen ervoor dat je de impact van je wervingscampagne kan maximaliseren en het vergroot de kans dat je je doelstelling bereikt. Door te monitoren welke kanalen de meeste impact hebben op sollicitaties en welke kanalen het beste websiteverkeer realiseren, ben je in staat om de campagne continu bij te sturen. Wil je meer informatie over het optimaliseren van een wervingcampagne op basis van data? Lees meer in deze blog.

8. Kandidaatervaring

Een positieve kandidaatervaring heeft een directe invloed op het succes van je wervingscampagne en hoe potentiële kandidaten jou als organisatie zien. Door transparant te zijn gedurende het hele wervingsproces en goed te communiceren, weten kandidaten wat ze te wachten staat. Zorg ervoor dat het sollicitatieproces niet te moeilijk in elkaar zit. Geef terugkoppeling aan kandidaten, ook als ze niet worden geselecteerd voor de functie. Dit zijn slechts een aantal aspecten om rekening mee te houden.

Door te investeren in een goede kandidaatervaring, kan je niet alleen de reputatie van je organisatie als werkgever versterken, maar ook de kans vergroten dat potentiële kandidaten positieve mond-tot-mondreclame verspreiden en teugkomen voor toekomstige kansen.

Een wervingscampagne opzetten: de evaluatie

De wervingscampagne zit erop! Tijd om te evalueren.

9. Evaluatie en rapportage

Het evalueren van de prestaties van je wervingscampagne en het opstellen van rapporten is essentieel om inzicht te krijgen in wat wel en niet heeft gewerkt, en om lessen te trekken voor toekomstige wervingsinspanningen. Zo zorg je ervoor dat ook jouw volgende campagne een enorm succes wordt!

Klaar om jouw eigen wervingscampagne op te zetten?

Natuurlijk is dit een globaal overzicht, maar het geeft je een goed idee van wat er allemaal bij een wervingscampagne opzetten komt kijken. Heb je een vraag, of kan je wel wat hulp gebruiken? We staan je graag vrijblijvend te woord. 

Wervingscampagne