Recruitment via Facebook: Adverteren & Meer
Eerder hebben we een overzicht gegeven van de verschillende mogelijkheden van social media recruitment, en hebben we ook specifiek een blog geschreven over recruitment via LinkedIn. Vandaag willen we het graag hebben over recruitment via Facebook. Hoe gebruik je recruitment via Facebook om jouw ideale kandidaat aan te trekken? Wat is er allemaal mogelijk en wat zijn de beperkingen? Tevens geven we je een uitgebreid overzicht van de adverteermogelijkheden. Lees snel verder.
Wie Gebruikt Facebook
Facebook is een platform met miljarden gebruikers over de hele wereld. Van jong tot oud, van zakelijke gebruikers tot informatiezoekers. Daarnaast wordt het veel gebruikt om in contact te blijven met vrienden en familie. Doordat Facebook zo veel gebruikers telt, is de kans enorm dat jouw publiek hier ook tussen zit: potentiële kandidaten om jouw organisatie te versterken.
De Bedrijfspagina
Recruitment via Facebook start bij het maken en up to date houden van jouw bedrijfspagina. Via deze pagina kan jij je als organisatie profileren en in contact komen met potentiële kandidaten. Door regelmatig waardevolle content te delen kan je jouw employer brand versterken en relaties opbouwen met (jong) talent. Heb je een openstaande functie? Dan kan je deze gelijk delen via jouw bedrijfspagina. Verder is het mogelijk om met een bedrijfspagina
- Evenementen aan te maken. Handig voor het promoten van speciale gelegenheden, zoals inhousedagen.
- Recensies achter te laten. Klanten kunnen beoordelingen geven op je pagina, zodat potentiële kandidaten kunnen zien wat men over het algemeen van jouw product of service vinden.
- Statistieken inzien. Je kan de prestaties van je pagina in de gaten houden met Facebook Insights. Dit biedt informatie over de betrokkenheid, bereik en demografische gegevens van je publiek.
- Te adverteren. Dit is een krachtig middel voor het aantrekken van talent. We staan hier graag verder bij stil.
Jong talent aantrekken?
Met slimme campus recruitment werven wij al meer dan 15 jaar voor een breed scala aan organisaties. Altijd een aanpak op maat.
Naar Campus RecruitmentEen Recruitment Campagne via Facebook
Recruitment via Facebook is het effectiefst wanneer je ook gaat adverteren. Via advertenties is het mogelijk om met specifieke targeting significant meer publiek te bereiken vergeleken met het posten van alleen organische content. Hoe zet je nou precies zo’n advertentie op en wat zijn de mogelijkheden? Allereest is het belangrijk om te weten dat, wanneer je een advertentie wil aanmaken in Facebook Ads Manager, dat dit gebeurt op 3 niveaus: 1) campagne, 2) advertentieset en 3) advertentie.
Campagne
Wanneer je een campagne aanmaakt, bepaal jij eerst het ‘kooptype’. Dit verwijst naar de verschillende manieren waarop je de kosten van je advertentiecampagnes kunt beheren en je advertenties kunt weergeven. Bij een ‘veiling’ bepaal jij als adverteerder wat je bereid bent om te betalen voor de resultaten die je wil behalen, zoals klikken of vertoningen. Bij een ‘reservering’ bepaal je van tevoren het budget, de planning en de frequentie van je advertenties. Je koopt in principe advertentieruimte tegen een vast tarief. Het juiste kooptype hangt af van je doelstellingen. Veilingen zijn vaak geschikt voor doelstellingen zoals het maximaliseren van conversies of het genereren van websiteverkeer, waarbij je flexibel wil zijn in je biedstrategie. Reserveringen zijn geschikt wanneer je een specifieke planning en voorspelbaarheid in bereik en frequentie nodig hebt, zoals bij brandingcampagnes met een vaste boodschap gedurende een bepaalde periode. Bij het invullen van een vacature wil je vaak potentiële kandidaten naar jouw website sturen of sollicitaties genereren, dus wij kiezen voor “veiling”.
Ook kies je gelijk een campagnedoelstelling.
- Bekendheid: Geef je advertenties weer aan mensen die zich de advertenties het waarschijnlijkst zullen herinneren
- Verkeer: Stuur mensen naar een bestemming, zoals je website of app.
- Betrokkenheid: Genereer bijvoorbeeld meer chatberichten, videoweergaven of pagina-vind-ik-leuks
- Leads: Verzamel leads voor je organisatie
- App-promotie: Vind nieuwe mensen die je app installeren en blijven gebruiken
- Verkoop: Vind mensen die je product of service waarschijnlijk zullen kopen.
Omdat wij potentiële kandidaten naar onze vacaturepagina willen sturen, kiezen we hier voor ‘Verkeer’.
Vervolgens kom je op het punt waar je de mogelijkheid krijgt om een speciale advertentiecategorie aan te vinken. In ons geval is dit “werkgelegenheid”. Dit is het nadeel van recruitment campagnes via Facebook. Dit aanvinken is een vereiste vanwege het beleid en de regelgeving van Facebook om discriminatie op de arbeidsmarkt te voorkomen. Het gevolg is dat je als adverteerder bepaalde targetingopties niet kan gebruiken, zoals demografische gegevens. Hierdoor kan je voor werkgelegenheid voornamelijk op interesses van Facebook gebruikers targeten, wat nadelig is voor de nauwkeurigheid van je doelgroep.
Advertentieset
Op advertentieset niveau geef je aan waar je het verkeer naar toe wil sturen, in ons geval een website. Ook geef je het budget aan wat je gemiddelde per dag uit wil geven en bepaal je de duur van de campagne. Vervolgens is het tijd om je doelgroep te bepalen. Allereerst bepaal je de locatie. Je kan je advertenties laten zien door heel Nederland, of op specifieke plekken. Wanneer je op specifieke plekken target, dan zal Facebook automatisch een straal van 15 kilometer om de desbetreffende plek meenemen in de targeting. Het is, zoals eerder aangegeven, nu niet mogelijk om op leeftijd en geslacht te targeten.
Met gedetailleerde targeting is het nu voornamelijk mogelijk om je op interesses van Facebook gebruikers te richten. Je hebt de keuze uit een hele rits opties. Heb jij op dit moment een communicatie vacature openstaan? Dan is het bijvoorbeeld mogelijk om “Communicatie” als interesse op te geven voor jouw doelgroep. Ben je op zoek naar starters of studenten? Dan heb je de interessante optie om uit interesses te kiezen zoals “Stage” of “Startersbaan”. Hiermee richt je je op gebruikers die interesse hebben in een stage of in een startersbaan.
Nu is het tijd om je plaatsingen te bepalen. Meta geeft je de optie om Advantage+- plaatsingen te activeren. Dit houdt in dat je budget door meta wordt toegewezen aan meerdere plaatsingen op basis van waar deze waarschijnlijk het beste presteert. Mocht je net beginnen, dan kan dit een goede optie zijn om te kijken waar jouw content het beste presteert. Echter weten wij waar ons publiek zit en waar we de meeste clicks en conversies realiseren, dus zullen wij deze plaatsingen handmatig invullen. Houd er rekening mee dat elke plaatsing (stories, Facebook overzicht, Messenger, etc.) om een bepaald formaat visual vraagt. Stories vragen om staande afbeeldingen, waar je in het Facebook overzicht vierkante of liggende afbeeldingen ziet.
Advertentie
Op advertentieniveau bepaal jij hoe jouw advertentie er uiteindelijk uit gaat zien. Met afbeeldingen en/of video’s, teksten, koppen en beschrijvingen krijg jij veel vrijheid in het creëren van jouw advertentie. Onderaan de pagina krijg je ook de mogelijkheid om een pixel te activeren voor de desbetreffende campagne. Een Facebook Pixel is een stukje code wat je op jouw website plaatst, om vervolgens het gedrag van verkeer op je website te meten. Handig om conversies te meten en doelgroepen aan te maken!
Let op: het is hier mogelijk om je Instagram account te koppelen en jouw advertenties ook op Instagram te tonen. Dit is mogelijk doordat zowel Facebook als Instagram beheerd worden door Meta. We vertellen graag meer over recruitment via Instagram in een andere blog.
In het kort
Recruitment via Facebook is een krachtig middel om kandidaten te werven voor jouw organisatie. Doordat zoveel personen Facebook gebruiken, is de kans groot dat een potentiële kandidaat hier ook tussen zit. Met een bedrijfspagina kan je je profileren, zichtbaar zijn voor het grote publiek en waardevolle content delen. Met een recruitment campagne zorg je voor veel bereik en stuur je personen naar jouw website. Ondanks de restricties qua targeting mogelijkheden is het mogelijk om toch jouw doelgroep te bereiken, iets wat wij sterk terugzien in onze wervingscampagnes.
Hulp nodig bij het inrichten van een wervingscampagne via Facebook? Wij helpen graag!