Tips & tricks voor het opstellen van jouw cv
HomeBlogTips & tricks voor het opstellen van jouw cv

Tips & tricks voor het opstellen van jouw cv

Een goed cv is erg belangrijk. Samen met jouw motivatiebrief geeft het namelijk vaak de doorslag voor een bedrijf om je wel of niet uit te nodigen op sollicitatiegesprek. Veel sollicitanten vinden het echter lastig om een goed cv op te stellen. Daarom helpen we jou daar graag een handje bij door wat tips en tricks met je te delen.

Verplaats je in je potentiële werkgever

Het is belangrijk om je, bij het opstellen van jouw cv, te verplaatsen in je potentiële werkgever. Wat is relevant voor de functie waarnaar je solliciteert en wat niet? Zet de relevante zaken in een cv van maximaal twee A4’tjes en laat overbodige zaken weg.

Algemene gegevens

Begin je cv met een duidelijk overzicht van wie je bent en hoe je te bereiken bent. Noem in ieder geval: voornaam, achternaam, geslacht, geboortedatum, adres, nationaliteit, telefoonnummer en e-mailadres. Zo hoeft de recruiter niet te gissen naar wie hij of zij voor zich heeft en hoe je te bereiken bent.

Studie

Geef een duidelijk overzicht van de studies die je gevolgd hebt en welke diploma’s je behaald hebt. Daarbij kun je ook cursussen en certificaten opnemen. Denk daarbij aan wat relevant is voor jouw sollicitatie. Waar jij op de basisschool hebt gezeten is weinig relevant, maar welke bachelor of master je afgerond hebt des te meer.

Werkervaring

Een werkgever wil graag een medewerker met werkervaring. Ben je pas net actief op de arbeidsmarkt en solliciteer je naar een stage of eerste baan. Jouw jarenlange ervaring in de supermarkt laat zien dat jij ook tijdens jouw studie werkervaring hebt opgedaan. Daarnaast kan ook ervaring in stages, projecten of andere banen jouw helpen om jezelf neer te zetten als een aantrekkelijke kandidaat voor de functie. Besteed dus zorg aan het netjes uitwerken van deze ervaring.

Nevenactiviteiten / Extra curriculaire activiteiten

Ben jij tijdens je studie actief geweest als bestuurslid van een studie- of sportvereniging? Of heb jij bijvoorbeeld vrijwilligerswerk gedaan? Vermeld dit dan onder het kopje nevenactiviteiten. Over het algemeen worden nevenactiviteiten door werkgevers gewaardeerd, omdat het laat zien dat je extra taken op je neemt. Vraag je echter wel steeds af of het relevant is voor de functie waarnaar je solliciteert. Denk bij nevenactiviteiten ook aan business courses en belangrijke (sport) competities.

Talenkennis

Onder het kopje talenkennis zet je de talen die je beheerst. Maar hierbij een onderscheid tussen gesproken en geschreven vaardigheden. Geef het niveau aan met behulp van classificaties, bijvoorbeeld ´moedertaal´, ´uitstekend´, ´goed´ en ´redelijk´. Bij voorkeur geef je jouw niveau aan met behaalde niveaus door middel van certificaten. Dat zet jouw kennis nog meer kracht bij. Houd het overzichtelijk door bijvoorbeeld een tabel te gebruiken.

Vrije tijd en persoonlijke eigenschappen

Onderscheid jezelf door een aantal persoonlijke eigenschappen te noemen die voor jou kenmerkend zijn. Verkoop jezelf alsof je een merk bent en bedenk wat jouw kernwaarden zijn. Noem er niet te veel, tussen de 3 en 5 is gemiddeld. Deze kernwaarden moet je namelijk ook kunnen benoemen met voorbeelden in een gesprek. Blijf hierbij oprecht en vermijd negatieve eigenschappen, maar prijs jezelf niet helemaal de hemel in en pas op dat je niet in clichés vervalt. Onder dit kopje is bovendien plaats voor het noemen van enkele hobby’s. Op deze manier krijgt je potentiële werkgever een beeld van jouw persoonlijkheid. Let ook hier op dat je het professioneel en beperkt houdt.

Computervaardigheden

Computervaardigheden zoals typecursussen en kennis van Microsoft worden tegenwoordig als vanzelfsprekend gezien. Vermeld daarom onder het kopje computervaardigheden alle Microsoft Office programma’s onder één kopje en benoem afzonderlijk kennis van overige software en programma’s, zoals statistiekprogramma’s, ontwerpprogramma´s, Google, SEO, SEA of programmeertalen juist wel specifiek. Daar kun jij jezelf mee onderscheiden

Referenties

Referenties laten zien dat je niets te verbergen hebt en dat je open kaart wilt spelen. Een referent is iemand die uit ervaring toelichting kan geven over jouw functioneren. Vraag wel altijd aan deze persoon of deze het goed vindt dat je zijn of haar contactgegevens op je cv vermeldt. Vermeld bij referenties altijd de naam, het bedrijf, de functie, contactgegevens en jullie zakelijke relatie. Hoewel het niet de voorkeur heeft, kun je ook volstaan met ‘Referenties: op aanvraag’. Zorg dan wel dat je ook echt over referenties beschikt!

Lay-out

Zorg ervoor dat jouw cv professioneel en overzichtelijk is. Besteed daarom aandacht aan de opmaak. Zo laat je een positieve indruk achter. Het heeft bovendien de voorkeur dat jij jouw cv in pdf-vorm in plaats van een Word bestand aanlevert.

Overzicht

Een goed cv begint voor recruiters bij overzicht. Is je cv onoverzichtelijk, slordig of rommelig, dan is de kans groot dat de recruiter niet eens de moeite neemt om je cv en bijbehorende sollicitatiebrief te lezen. Wees consequent in de manier van uitlijnen, je regelafstand en een leesbaar lettertype. Gebruik kopjes (groter lettertype of dik gedrukt) en witregels om het leesgemak te vergroten en zorg dat het geheel rustig en professioneel oogt.

Creativiteit

Indien je naar een functie solliciteert waarbij creativiteit belangrijk is, kun je (enigszins) van bovenstaande regels afwijken. Probeer op een originele, creatieve manier jezelf te onderscheiden, maar zorg dat het geheel professioneel blijft. Vraag je af wat bij de bedrijfscultuur past. Hoe creatief dient je cv te zijn? Kies je alleen voor een opvallende opmaak, gebruik je een tijdlijn of maak je iets grafisch met Photoshop of InDesign? Misschien is in dit geval ook het bijvoegen van een portfolio gewenst.

Aan de slag

Met een professioneel cv maak je meteen een eerste goede indruk. Begeleid indien gevraagd met een korte motivatie waarin je nog wat meer over jezelf en de reden voor jouw sollicitatie toelicht.

solliciteren